Gastblogs Lianne van Asten

Lianne van Asten blogt #13: Citytrip Praag

Ik word wakker van het irritante gepiep van mijn wekker en terwijl ik deze uitzet, zie ik dat ik een aantal gemiste oproepen heb van Majoke. Even ben ik verward. Waarom belt ze mij nu? We hadden toch pas 10u op het vliegveld afgesproken? Ik kijk nog eens naar mijn klok die 10.02u aangeeft. En ineens slaat de schrik om mijn hart. ‘NEE NEE NEE NEE NEE NEEEEE!!!!’ roep ik in paniek terwijl ik uit mijn bed spring en tegelijkertijd Majoke terugbel.

Zodra ik haar stem hoor begin ik te roepen:

‘Shit shit sorry Majoke! Ik heb mijn wekker verkeerd gezet!!!Ik ga NU weer ophangen en ga zo snel mogelijk richting Schiphol!!’

Zonder echt op antwoord van haar te wachten, hang ik alweer op en trek de eerste beste kledingstukken aan die ik vind, gooi wat koud water in mijn gezicht, grijp jas en koffer en binnen 10 minuten sta ik bij de bushalte. Een korte vlaag van trots over mijn snelheid neemt het even over van de frustratie. Dan bel ik Majoke weer en stel haar gerust dat ik volgens de OV-app binnen 40 minuten naast haar kan staan en dat we het vliegtuig gewoon kunnen halen. Voordeel van in Amsterdam wonen!

Anderhalf uur later…

Tot ons geluk hoeven we ons niet eens echt te haasten om op tijd bij de gate te zijn. En eenmaal in het vliegtuig zijn we binnen anderhalf uur alweer geland in Tsjechië. Een stukje met de bus en metro en we zijn binnen een klein uurtje al bijna bij het hostel. Het stukje dat we nog naar het hostel moeten lopen, laat ons al zien wat een prachtige plek dit is. Oude gebouwen met mooie bogen over de stoep, geruite ramen en straten bestaande uit ronde klinkers.

Nadat we in het hostel zijn en onze spullen hebben geïnstalleerd volg ik de straat omhoog de berg op, naar het paleis waar ik een prachtig uitzicht heb op de stad. Overal zie ik kerktorens boven andere oude gebouwen en oranje daken tevoorschijn komen.

In de avond gaan we eten bij een typisch Tsjechisch restaurant. Het ziet er gezellig en druk uit. Helaas is er geen plek in het restaurant zelf en worden we geplaatst in het café. Het is er muisstil en we gaan een beetje ongemakkelijk aan ons tafeltje zitten. Ons kennende zijn we veel te luidruchtig voor de andere gasten. We besluiten er lekker niks van aan te trekken en gewoon te kletsen en te lachen.

Op aanraden van de receptionist van ons hostel bestellen we 2 Tsjechische gerechten. Goulash en een ander niet uit te spreken gerecht.

Eerste conclusie van ons weekendje: we zijn niet onder de indruk van het voedsel hier. Geen groente erbij en naast het vlees ligt iets dat nog het meest lijkt op een soort zompig brood. Het smaakt OK maar ik wordt er niet perse heel gelukkig van. Na het eten komen we een ijssalon tegen en natuurlijk lopen we daar naar binnen. Afsluitend nog even een drankje in een kroeg bij het hostel in de buurt.

Dag 2

De volgende dag lopen we de oude Charles Bridge over en zijn erg onder de indruk van alles wat we om ons heen zien. De prachtige beelden, de oude gebouwen aan de overkant en het paleis achter ons die staat te pronken op een heuvel: Wat een prachtige stad!

We zijn nog niet aan de overkant of het begint ineens keihard te regenen. Hé shit, dat is waar! Er was regen voorspelt voor deze hele dag. Oftewel, een prima dag om naar het museum over het communisme te gaan, want binnen = droog!

Als we bij de juiste straat zijn, zien we alleen maar moderne winkels en nergens een bordje voor een museum. Dit blijken we dit weekend vaker tegen te komen. Op de 1 of andere manier hebben ze in Praag geen zin gehad om bepaalde plekken duidelijk aan te geven.

Na een paar keer heen en weer lopen, vragen we het aan een vrouw in een kiosk en ze wijst naar een groot gebouw waar we al 4 keer langs waren gelopen. We lopen verbaasd naar binnen en ja hoor, daar is het museum.

Het blijkt een beetje een vage verzameling van objecten en heel veel lange leesbordjes te zijn. De zogenaamde indrukwekkende standbeelden, zijn beschadigd en duidelijk zichtbaar van piepschuim gemaakt. Ach ja, een beetje inlevingsvermogen en dan lijkt het nog wel wat. Het is ook erg krap waardoor iedereen een beetje onhandig bij elkaar in de weg staat, omdat je met z’n allen natuurlijk al die bordjes probeert te lezen. Maar het geeft in ieder geval wel een idee over het communisme en de geschiedenis van dit land.

Als we weer buiten zijn, staan we even beteuterd naar de lucht te kijken waar de regen nog met bakken uit te hemel komt. Dan zit er niks anders op om een goede plek te vinden met koffie en een lekkere lunch! We gaan naar Café Louvre op aanraden van een vriendin, waar we ons ineens in een Frans decor bevinden. Best een chique bedoeling. We bestellen de pompoensoep en dat is een beleving: De ober zet de soepborden voor ons. Deze zijn leeg op een paar pompoenpitten na. Daarna schenkt hij de soep met een charmante draaibeweging in het soepbord.

Bij mij gaat het een beetje schuin tegen de brede rand op en ik zie de ober even benauwd kijken naar mij. Aangezien het mij echt niet boeit dat er nu een beetje soep op de rand van mij bord zit, besluit ik hem maar gauw een geruststellend glimlachje toe te werpen. De taartjes in de etagère zien er ook goddelijk uit dus we vinden het feit dat het nog steeds regent een goed excuus om ook een toetje te eten.

Met een volle maag en nieuwe goede moed lopen we weer naar buiten. We lopen langs het prachtige operagebouw en gaan via een brug weer naar de andere kant van de rivier. We zijn nog niet van de brug af of het begint weer hard te regenen. We schuilen een tijdje onder de luifel van een café en besluiten dat we dan maar beter naar binnen kunnen gaan en bier drinken. We kletsen wat, lezen wat en spelen een spelletje. Wat dat betreft vermaken wij ons altijd wel.

Eindelijk is het weer droog en dit is ons teken om weer terug naar het hostel te gaan. Even luieren, even tutten en daarna gaan we onderweg naar een restaurant die de receptionist ons aan heeft geraden. Helaas vinden we deze niet maar 2 locals die we op straat aanspreken hebben een onwijs goede tip voor ons: een Italiaans restaurant waar de risotto de specialiteit is. Het is een superknus restaurant en de risotto blijkt goddelijk te zijn! Na dit heerlijke eten gaan we naar een bekende jazzclub genaamd Reduta waar een big band de avond mag vullen. Supergaaf!

Dag 3

De volgende ochtend gaan dan met de tram richting een andere buurt waar een oude vesting ligt genaamd Vysehrad (Ja, wij moesten meerdere keren gniffelen om de naam). Echt een aanrader om naartoe te gaan, omdat het echt een ander stuk van Praag is en het er lang niet zo druk is als in het oude centrum. Daarnaast zie je allerlei mooie oude gebouwen en heb je een prachtig uitzicht over de stad en de rivier.

We lopen net door de stadspoort, om weer terug naar het centrum te gaan, als we daar een groep mensen door een grote deur naar binnen zien lopen. 2 andere jongens die voor ons lopen zijn net zo nieuwsgierig als wij en vragen in het Tsjechisch iets aan de man die de deur vasthoudt. Ineens lopen ze naar binnen. De man ziet ons nieuwsgierig kijken en wenkt ons dan. Wij lopen vol enthousiasme naar binnen. ‘Come inside, good thing of being late, you can go in for free!’

En met deze woorden sluit hij de deur achter ons en draait deze op slot.

We bevinden ons in een slecht verlichte smalle gang. We vragen ons lachend af waar we ons nu ineens bevinden en lopen dan braaf met de groep mee.

We blijken door de vestingmuur te lopen en komen uit in een grote hoge ruimte. Deze blijkt ooit gebouwd te zijn voor soldaten om zich klaar te maken voor een eventuele strijd. Alleen werden ze nooit aangevallen dus was de ruimte niet nodig en werd het vervolgens de opslagplaats voor aardappelen. Nu staan er een paar grote beelden in de ruimte te wachten op een nieuwe bestemming.

Na een kwartier staan we weer buiten en we vinden het maar al te grappig dat we gewoon even mee mochten met de groep! De twee jongens die net zo nieuwsgierig waren als wij lopen een stuk met ons mee en we kletsen wat. Supertoffe gozers! Ze geven ons meteen wat tips waar we goed ijs kunnen eten. Dan nemen we weer afscheid van ze en natuurlijk proberen we dat ijs meteen even uit! (dat inderdaad super lekker was!).Daarna wandelen we nog even door een voormalig Joodse buurt met wederom prachtige gebouwen, die in het oude centrum te vinden is.

In de avond gaan we naar een vegetarisch restaurant dat vlakbij ons hostel te vinden is. We moeten allerlei trappen op en Majoke grapt nog dat we straks nog op zolder eindigen. En dit blijkt ook het geval te zijn! Een restaurant op zolder, hoe verassend leuk.

Hierna gaan we op naar een straat waar alle cafés moeten zijn. We drinken een cocktail in een bar met Spaanstalige muziek. Daarna gaan we op zoek naar Chapeau Rouge, want de receptionist raadde ons deze bar aan. Halverwege de zoektocht gaan we eerst nog even in een andere bar die een rare mix is van jong en oud, sjiek en ordinair en de serveerster die er rondloopt heeft een blouse aan die zo strak om haar enorme boezem zit dat ze bijna lijkt te ontploffen. Vlak na ons komt er een groepje jongens binnen die al gauw met de opblaaspop van de DJ staan te dansen. Gefascineerd door de vage sfeer en met een biertje in onze hand vermaken wij ons wel weer.

Even later staan we weer buiten en zien daar de 5 hilarische opblaaspopdansers staan. We beginnen met ze te kletsen en we hebben onze party people voor de avond gevonden. Samen gaan we opnieuw op zoek naar de mysterieuze Chapeau Rouge bar. Al gauw hebben we deze gevonden en het blijkt een club te zijn waar we blij van worden: dansen!

De biertjes gaan hard en al gauw komen de shotjes tequila ook tevoorschijn.

Na een hele nacht dansen lopen we met z’n allen weer terug en roepen vrolijk hoe tof het wel niet was dat we elkaar hebben ontmoet en de mannen geven toe onder de indruk te zijn dat wij als 2 meiden gewoon 5 jongens mee uitnodigden om samen te gaan feesten. ‘But you guys where so much fun so of course!’ roep ik uit en als dikke vrienden staan we elkaar te omhelzen en nog meer sentimentele dingen naar elkaar te roepen. Tja, what can I say: Tequila verbroedert.

Uiteindelijk zijn we tegen 6 uur terug in het hostel.

Dag 4

3 uurtjes later gaan helaas de wekker weer, omdat we moeten uitchecken en ik besef mij dat ik nog niet helemaal nuchter ben. Ik begin schaapachtig te lachen en Majoke lacht hard mee als ze mijn hoofd ziet. We gaan naar Bohemia Bagel wat vlakbij ons hostel is en een goed stevig ontbijt biedt wat wel even nodig is nu. Daarna koffers halen en door naar het vliegveld. De kater slaat in en ik verlang intens naar koffie wat gelukkig op het vliegveld voor veel te veel geld te vinden is.

Voor we het weten staan we weer op Nederlandse bodem en is ons weekend alweer voorbij! Heerlijk om even er helemaal tussenuit te zijn geweest. Praag is daar zeer geschikt voor!

Tips voor betaalbaar eten

• Bohemia Bagel voor ontbijt. Je kan er American pankcakes of een echt English breakfast bestellen. En als je niet kan kiezen is er ook een bord met een mix van beiden te bestellen. Je vind deze aan de Mostecka , vlakbij de oude brug.
  • Angelato: het beste ijs van Praag volgens de 2 Tsjechische jongens, wij waren het met ze eens! (straat: Ujezd).
  • Café Louvre voor lunch of taartjes. Sjieke Franse tent maar prima prijzen. (Straat: Narodni).
  • Ariso Rissoteria Italiana, voor goddelijke risotto! (Bethlehem plein in het oude centrum)
  • Vegan’s. Een restaurant op zolder met heerlijk vegetarisch eten (Straat: Nerudova).

En koop zeker tussendoor gewoon wat broodjes uit de supermarkt. Genoeg keuze en het kost geen drol.

Uitgaan:

• De bekende jazzclub Reduta voor live jazz muziek (straat: Narodni). Daarnaast zijn er ook veel kleinere cafés waar je ook naar live jazz muziek kunt luisteren, zoals U Malého Glena (straat: Karmelitská).
  • Chapeau Rouge (soort club met dance en hiphop) in de Dlouha straat.
  • De straat Dlouha heeft ook veel andere cafés waaronder de Spaanse cocktailbar (waarvan ik de naam niet meer weet).

Praag

Meer weten over Lianne. Lees het interview over wat haar rijk maakt

Andere blogs van Lianne lezen?